Rabu, 12 Oktober 2011

Kenangan Lalu

Syukur alhamdullilah, hari ini genap usia aku mencecah setengah abad.  Tersenyum sendirian mendengar suara hati bahawa dengan kurnia kesihatan yang sedia ada dapat juga melihat angka lima puluh.  Pagi ini terfikir bagaimanakah caranya untuk merayakan ulangtahun ini...saya berpendapat cukuplah merayakannya dengan penuh kesyukuran dan keinsafan.  Hari ni saya bercadang merayakan bersendirian..yaitu dengan mengimbas kembali perjalanan yang telah dilalui selama 50 puluh tahun yang lalu.

Sambil termenung bersendirian, perjalanan ini penuh dengan dugaan disusul dengan ranjau duri. Tak dinafikan juga kegembiraan yang dinikmati dengan segala kurnian yang telah diberi oleh Allah S.W.T. 

Teringat semasa zaman kanak kanak, terbayang bayang orang orang yang kita kasihi yang sekarang telah tiada.  Bagaimana kita dimanjakan dengan penuh kasih sayang , malah apa yang diingini akan dipenuhi.  Mengimbas kembali, mereka suka melihat telatah dan perangai semasa kecil, suasana ketawa dan girang kembali muncul.  Waktu itu sentiasa berfikir bahawa semua orang yang dikasihi ini akan sentiasa ada sampai bila bila...  Tidaklah terfikir bahawa satu hari mereka akan meninggalkan kita...kenangan akan tetap tinggal kenangan..segala ingatan, nasihat yang diberi sentiasa akan bersemadi di dada.

Teringat di sekolah kadang kadang seronok juga, saya  adalah school runner sekolah mewakili daerah.  Teringat semasa berlari berlumba berlawan dengan St John Institution (sekolah anak anak orang kaya pada waktu itu) saya terasa amat kerdil kerana hanya berlari berkaki ayam dan memakai seluar pendek dan bersinglet, mereka pula datang dengan track suit hijau yang cantik dengan logo sekolah malah menggunakan kasut 'spike'.  Alhamdullilah kami menang juga....hanya dengan kaki ayam.

Semasa disekolah saya bukan pelajar yang genius, tapi saya boleh mengakui saya "smart"...terutama dalam mengambil hati Cikgu. Saya teringat ada seorang guru bahasa melayu tingkatan tiga, di mana perangainya akan pasti meminta kami menjawab semua soalan yang ada dalam buku untuk bab yang telah diajar....Semasa kami menjawab beliau akan keluar dan duduk dibilik guru bersama guru guru yang lain. Semasa kawan kawan menjawab..saya hanya memerhatikan dan mengusik..sebab segala kerja tersebut telah saya diselesaikan dirumah..malah kesemua soalan dalam buku tersebut telah saya siapkan...  

Semasa kanak kanak ciri ciri usahawan itu ada juga, saya bersama kawan kawan membeli "board" tikam tikam di Setapak. Kami akan bawa tikam tikam kami untuk dijual, satu cubaan 10sen...hasilnya dapat lah keuntungan sebanyak $10.00. Waktu itu tak terfikir ianya adalah satu bentuk perjudian..malah orang orang dewasa yang ada disekeliling pada waktu itu tak ada yang datang menasihati kami dan beranggap ianya perkara biasa.  Hari ini tidak lagi kita melihat kedai menjual tikam tikam..tikam tikam yang hadiahnya adalah angpow, rokok 3 lima, cokelat, malah ada hadiah berbentuk jam juga. Begitulah keadaan telah berbeza..

Banyak lagi yang ingin saya ceritakan tentang kenangan yang lalu..mungkin ada masa nanti akan dicoretkan lagi peristiwa yang menjadi ingatan..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan