Khamis, 6 Disember 2012

Pelajar Generasi Baru

Melihat telatah pelajar kadangkala banyak yang melucukan dan kadangkala ada yang menyakitkan juga. Memerhatikan telatah mereka juga adalah satu terapi yang berkesan.  Rata rata kebanyakan mereka mereka berumur di antara 18 tahun hingga 23 tahun yang datang dari berbagai latarbelakang..

Sambil melihat mereka, baru sedar sudah hampir 25 tahun menjadi pensyarah.  Setiap tahun dan setiap semester muka muka yang baru akan muncul di dalam ruang kuliah.  Paras muka mereka tidak berubah, masih muda dan masih banyak yang perlu dipelajari...bila kita melihat cermin wajah kita jelas wajah ini telah ditelan usia namum ada sedikit sebanyak pengalaman yang boleh dikongsi.

Sambil memikirkan bagaimanakah mereka satu hari nanti dalam dalam usia yang sama dengan kita, bagaimana dengan kejayaan mereka, bagaimana dengan kebahagian mereka.  Perjalanan hidup mereka masih begitu jauh...mereka pasti akan menempuh banyak halangan..ranjau dan duri.  Hanya mereka yang tabah akan berjaya.

Pada hari ini kehidupan belia kita amatlah berbeza sewaktu kita menjadi pelajar. Dahulu tiada telefon bimbit, tiada komputer riba, tiada IPad, tiada Facebook, tiada Twitter dan tiada blog.  Alat alat ini semuanya adalah alat untuk berkomunikasi dan menyebarkan maklumat.  Adakah ini satu indikator mutlak untuk mengesahkan pelajar hari ini lebih berilmu.  Secara kontrarinya adakah pelajar dahulu tidak banyak ilmunya??

Kita maklum bahawa Ilmu itu adalah "Power" atau kuasa, persoalannya ilmu apa yang mereka perolehi dengan gajet gajet tersebut...adakah untuk kebaikan atau pun untuk kejahatan.  Adakah gajet gajet tersebut membenarkan kita berkata kata apa saja yang kita sukai walaupun mungkin ia berunsur tidak baik..mungkin membenarkan apa yang tidak boleh dahulu. Mungkin ada juga yang berkata kata tanpa memikul sepenuh tanggungjawap dengan apa yang diperkatakan...hanya berselindung dibelakang wajah wajah dan nama nama palsu.  Walaubagaimana kita akui ada juga mereka yang jujur dan berkata kata dengan baik tanpa mendedahkan identiti mereka.

Adakah fenomena ini akan mengubah lanskap pemikiran kita, cara kita melihat, cara kita menerima, Adakah ia akan mempengaruhi pertimbangan kita hasil dari perubahan persepsi.  Kita percaya akan berlaku anjakan pemikiran yang ketara dalam masa beberapa tahun terdekat ini.  Perhubungan di antara manusia sudah tidak akan sama lagi seperti yang pernah di lalui 20, 30, 50 tahun yang lalui. Adakah kita telah bersedia terutama untuk generasi lama untuk berdepan cara belia belia hari ini berkomunikasi. Jika ada diantara kita yang terlalu tradisional dan sensitif dalam berkomunikasi, pasti mereka ini akan sentiasa  makan hati, dan bersedih.  Untuk mengatasi, generasi lama harus buang atau menurunkan tahap sensiviti masing masing, apabila pandangan yang diberi oleh generasi muda begitu begitu tajam dan kritis.

Apa pun jika kita masih ada nilai hormat menghormati diantara satu sama lain, kehidupan ini akan menjadi lebih selesa dan gembira....  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan